vrijdag, april 24, 2009


Rubriek 'Uit met...' door Hans Bouwman, zoals verschenen in bijlage Geniet van dagblad De Gelderlander op 16-10-2008.

Jetty Mathurin, cabaretiere, theatermaker                 

Voor Jetty Mathurin is lezen ook beetje uitgaan

Restaurant
"Ik ga niet zo vaak uit eten. Ik ben ook erg kritisch. Het liefste kook ik zelf en ik draai mijn hand er niet voor om om voor zestig personen iets klaar te maken. Dat kan Italiaans zijn, maar ook Surinaams, maar altijd met een 'Jetty-touch'. Zelf houd ik van de Indonesische keuken. Laatst heb ik in Alphen aan den Rijn een oer-Hollandse pot gegeten, boerenkool, en dat was ook heel lekker. Als ik optreed, zorg ik zelf voor de catering. Ik neem dan bakjes met eten mee. Als ik weet dat er een goed restaurantje in de buurt van het theater zit, ga ik daar wel eens voor een voorstelling eten. Bij De Meerpaal in Dronten zit een goede en ook bij de schouwburg in Zwolle."

Café
"Vroeger kwam ik regelmatig in café Kansas in Cuijk; daar traden singer-songwriters op. Daar genoot ik van. Die muziek is eerlijk en komt recht uit het hart. Tegenwoordig kom ik weinig in cafés. Het werk is veeleisend. Als je bekend bent, verdwijnt ook de anonimiteit. De mensen spreken je aan en willen even aandacht. Rustig in een café zitten is er dan niet bij."

Theater
"Ik zou veel vaker naar het theater willen gaan. Nu komt er een wat rustiger periode voor mij met de voorbereidingen voor een nieuw theaterprogramma, dus ik kan nu meer gaan kijken. Als ik ergens optreed verzamel ik flyers om te zien wat er zoal komt. Vooral cabaretvoorstellingen hebben mijn belangstelling. Ik ga niet naar de voorstellingen om me te laten beïnvloeden. Tegenwoordig is het vaak heel snel en heel plat en daar hou ik niet zo van. Ik ben zelf een verteller, ik wil iets vertellen. Ik heb wel veel geleerd van Toon Hermans; ik heb een van zijn laatste voorstellingen gezien en dat heeft me veel opgeleverd. Iedere beweging tijdens een voorstelling betekent iets voor het publiek. Dus rust en timing zijn heel belangrijk. Vooral rust, rust, rust."

Concerten
"Ik kom regelmatig in het Bimhuis in Amsterdam voor jazzmuziek. Geen speciaal soort; ik kan niet kieskeurig zijn omdat ik zelf veel 's avonds werk. Dus ik pak wat ik pakken kan. Onlangs ben ik ook naar Lionel Richie in Gelredome in Arnhem geweest. Mijn dochter Glynis mocht samen met hem zingen in een uitzending van Paul de Leeuw en hij nodigde ons toen uit voor zijn show. Iemand die me van die show het meest is bijgebleven is Alain Clark met zijn vader."

Bioscoop
"Weet je wat het probleem is? Er is niemand die met mij naar de bioscoop wil. Ik schrik, schreeuw, gil. Ik ga zo in een film op. Als iemand van zeshoog naar beneden valt, vraag ik: is ie dood? Maar ik ga wel regelmatig hoor, naar Pathé hier in de Bijlmer. Ik zit ook heel graag thuis te lezen. Met een boek zitten is voor mij ook een beetje uitgaan. Ik ben nu bezig met een behoorlijk pil: Een nieuwe aarde van Eckhart Tolle. Dat is voer voor maanden. Binnenkort ga ik voor een paar dagen naar Suriname en dan gaat dat boek uiteraard mee."

Museum
"Laatst ben ik naar de expositie Black is beautiful in De Nieuwe Kerk in Amsterdam geweest. Aan de hand van schilderijen is te zien hoe de zwarte mens door de eeuwen heen in de kunst is verbeeld. Dat thema boeit me; ik vind het heel belangrijk dat je weet waar je vandaan komt. Mijn voorstelling Zeven is om te lachen, maar het gaat ook om roots, je wortels, weten waar je vandaan komt. Als mensen zich daar meer bewust van zijn, ontstaat er meer begrip voor wat mensen doen."

Stad
"Ik heb iets met Nijmegen. Toen ik uit Paramaribo kwam, heb ik eerst in Oss gewoond en later in Cuijk. Ik heb in Nijmegen gestudeerd. Misschien is het nostalgie dat die stad me wat doet. Maar als je het hebt over favoriete plaats, dan is dat Cuijk, absoluut! Zonder twijfel. Er is een prachtige natuur en ik heb daar gelukkig gewoond. In mijn voorstelling bedank ik op een gegeven moment de Maas. Dat heb ik ook letterlijk gedaan. Nadat we verhuisd zijn naar Amsterdam ben ik op een gegeven moment met mijn kinderen teruggegaan naar Cuijk om op een avond, met een voor ons bekend ritueel, de Maas te bedanken."

Lievelingsplek
"Ja, dat is toch thuis, in de Bijlmer. Ik woon hier mooi in een groot huis, gelijkvloers met een enorm oppervlak, een grote keuken met kookeiland. Er zijn zoveel kleuren, het is er zo warm. Ik woon hier met m'n zus en haar kind en twee kinderen van mijn broer. Maar er komen hier veel mensen over de vloer. Het is hier een zoete inval."
 

Geen opmerkingen: