vrijdag, april 24, 2009


Rubriek 'Uit met...' door Hans Bouwman, zoals verschenen in bijlage Geniet van dagblad De Gelderlander op 19-6-2008.

Roel Voorintholt, artistiek directeur Introdans 




'Ik kan nog steeds genieten van theater'       

Restaurant
"Mijn favoriete restaurant is The Hunting Lodge in Rozendaal. Als je daarheen gaat ben je in tien minuten de drukke stad uit. Je zit daar midden in de natuur in een prachtige omgeving. Ze hebben een internationale keuken, gevarieerd en goede wijnen.
"Ik ben ook dol op Italiaans en daarvoor wil ik noemen Zilli en Trattoria Da Giulio, beide in Arnhem. Ik eet het liefst rustig met vrienden; om met zakenmensen te gaan dineren vind ik moeilijk. Je moet dan geconcentreerd zijn en dan vergeet ik soms te eten.
"In het buitenland? The Mercer in Soho, New York, een ideale plek om te lunchen. Het restaurant heeft sfeer en ligt in een interessante omgeving."


Café
"Ik kom eigenlijk nooit in een café. Nee, ik ben geen caféganger, ook nooit geweest. Waar ik wel eens kom is café-restaurant Verheyden in Arnhem, maar dan meer om met relaties even wat te eten. Maar naar een café gaan om iets te drinken, nee dat doe ik eigenlijk nooit."


Theater
"Ik kom met Introdans veel in theaters in binnen- en buitenland, maar ik ga ook wel zelf naar toneelvoorstellingen kijken. Zo heb ik August, August, August en Midsummernightsdream van het Utrechtse theatergezelschap De Paardenkathedraal gezien. Vooral het theatrale spreekt me aan, met mooie kostuums en er gebeurt veel. Ik zit natuurlijk ook met een beroepsmatige blik te kijken en droom nog wel eens van die onbevangenheid van twintig jaar geleden.
"Maar gelukkig kan ik nog steeds genieten van theater. Ook van Introdans. Bij sommige voorstellingen klopt alles; dat raakt me dan en ik word daar heel enthousiast van.
"Als je het hebt over theatergebouwen, dan noem ik Teatro Colón in Buenos Aires waar we in 2006 optraden tijdens het staatsbezoek van koningin Beatrix. Dat is zo'n prachtig theater, geïnspireerd op de Parijse opera. Maar niet alleen het interieur, ook de omgeving en het exterieur is indrukwekkend."

Concerten
"Het enige concert waar ik elk jaar heen ga is de Mahlercyclus van Het Gelders Orkest rond kerst. Verder ga ik niet naar concerten. Ik geloof dat het laatste populaire concert waar ik geweest ben, 25 jaar geleden was in Londen bij Randy Crawford. Ik was op weg naar een dansvoorstelling en kreeg toen kaartjes aangeboden voor een redelijke prijs. Het was wel leuk."

Bioscoop
"Voor de bioscoop geldt hetzelfde als concerten: ik kom daar zelden. Als ik ga, dan is dat naar het Focus Filmtheater in Arnhem, dat is prima.
"Ik heb een enorme hekel aan al die reclames of pauzes tijdens films, dus op televisie kijk ik zelden naar films. Ik zie meer films op dvd. Zoals Buddha's lost children, die film heeft indruk op me gemaakt."

Museum
"Wij zijn met Introdans veel op reis. Ik probeer altijd wel ergens naar een museum te gaan. Zo was ik onlangs met de groep in Zwitserland en ben in Bazel naar museum Fondation Beyeler geweest. Voor mij is niet alleen belangrijk wat er ín het museum is te zien, maar ook de omgeving speelt een rol en hoe de kunst zich verhoudt tot de natuur. Dat was daar geweldig. Ik heb wel een halfuur op een bankje gezeten en genoten.
"In Humlebaek in Denemarken heb je het Louisiana Museum for Moderne Kunst en in Edinburgh heb je de Scottish National Portrait Gallery. Moderne kunst heeft duidelijk mijn voorkeur. Schilderijen, beelden en ook fotografie. Zo vind ik de foto's van Erwin Olaf, die trouwens ook voor Introdans werkt, prachtig."

Stad
"Mijn favoriete steden zijn New York en Hongkong. De stad New York geeft zoveel energie. Er gebeurt daar zo veel en in een enorm tempo, dat geeft inspiratie. Al die impulsen zorgen voor ideeën.
"In Hongkong is het vooral de grootte en drukte in combinatie met de Aziatische cultuur die zich kenmerkt door servicegerichtheid, beleefdheid, spiritualiteit, dynamiek en snelheid."

Lievelingsplek
"Ik ben heel veel onderweg, bij elkaar zo'n drie maanden per jaar. Dan is thuis een lievelingsplek; even de drukte ontsnappen, je afsluiten, de gordijnen dicht. Lekker. Ja, thuis is goed."

Geen opmerkingen: