vrijdag, april 24, 2009


Rubriek 'Uit met...' door Hans Bouwman, zoals verschenen in bijlage Geniet van dagblad De Gelderlander op 23-10-2008.

                          
Lidewij van der Voort, violiste 
                     


'Ik ga altijd graag naar concerten van collega's' 
     
Restaurant/café
"Ik ga erg graag naar een restaurant, maar een favoriet heb ik niet. Wat ik wel belangrijk vind is dat een restaurant sfeer uitstraalt en in een strak, modern restaurant zul je me dan ook niet snel zien. Ik ga het liefst uit eten met mijn vriend, maar ook met de anderen van Holland Baroque Society ga ik regelmatig naar een restaurant. Als je elkaar alleen maar ontmoet bij optredens en vergaderingen wordt het wel saai. Op een bezoek aan een cafeetje ben ik ook dol. Een leuk café is dat van filmtheater 't Hoogt in Utrecht."

Theater
"Naar het theater zou ik veel meer willen gaan. Het komt er helaas vaak niet van. Bij toneelvoorstellingen kom ik vrijwel nooit; ook dat zou ik vaker moeten doen. Het laatste wat ik heb gezien, en dat is niet eens zo lang geleden in de Amsterdamse schouwburg, is De gravin van Parma in de regie van Ursul de Geer en met Pierre Bokma en Carice van Houten. Dat vond ik erg mooi."

Concerten
"Naar concerten ga ik vaker. Veel vrienden zijn in de muziek werkzaam en dan word je regelmatig uitgenodigd of krijg je kaartjes. Meestal is dat in Utrecht of Amsterdam. De andere leden van Holland Baroque Society spelen ook in andere gezelschappen en dan vind ik het leuk, maar voor mijn vak ook nuttig, om naar die concerten te gaan. Ik hou ook van andere muziekgenres, zo ga ik graag naar jazzconcerten. Michiel Borstlap en Utrechter Bert van den Brink vind ik heel goed. Ook volksmuziek geniet mijn belangstelling en dan vooral de Oost-Europese omdat die een link heeft met barokmuziek. Ik speel zelf geen andere muziek. Voor mij is Beethoven al andere muziek: je speelt met een andere viool, met andere snaren, een andere stok."

Bioscoop
"Als ik naar de bioscoop ga, meestal filmtheater 't Hoogt in Utrecht, is dat voor cultfilms. Een van de laatste films die ik heb gezien is de Franse film Il y a longtemps que je t'aime, een prachtige film."

Museum
"Als ik ergens optreed en ik heb tijd, bezoek ik graag een museum. De belangstelling voor kunst heb ik van huis uit meegekregen: mijn vader is kunstschilder en mijn moeder musicus. Op mijn lijstje van te bezoeken exposities staat Allemaal Engelen in Museum Catharijneconvent in Utrecht. Daar wil ik zeker nog een keer heen."

Stad
"Tot mijn vijftiende woonde ik in Nijmegen, maar daar kom ik niet vaak meer. Ik heb daar ook geen vrienden van vroeger en er is dus weinig dat me nog bindt. Als ik in de omgeving Arnhem of Nijmegen kom, is dat voor een concert of om mijn ouders te bezoeken die in Groesbeek wonen. Na Nijmegen heb ik met veel plezier in Amsterdam gewoond en nu sinds een halfjaar in Utrecht. Utrecht is duidelijk mijn stad. Ik voel me daar erg thuis. Het is niet te groot, het is er gezellig en groen. Met uitgaan wordt vaak bedoeld iets ondernemen en dan vooral 's avonds. Als je met uitgaan ook bedoelt je ontspannen dan is voor mij het ultieme ontspannen een wandeling maken door het bos of langs het strand. Daarom is Utrecht ook zo fijn: in tien minuten ben je in Amelisweerd of De Bilt waar je prachtig kunt wandelen."

Lievelingsplek
"Daar hoef ik niet zo lang over na te denken. Ik ben erg veel weg; zo ben ik deze week in Brugge voor repetities en vijf concerten in de reeks Beethoven integrale met Anima Eterna. Dan is het heerlijk om na zo'n week thuis te komen. Ja, thuis is mijn lievelingsplek."
      

Geen opmerkingen: