vrijdag, april 24, 2009


Rubriek 'Uit met...' door Hans Bouwman, zoals verschenen in bijlage Geniet van dagblad De Gelderlander op 2-4-2009.


Ingrid Rep, directeur Centrum Beeldende Kunst Gelderland 


'Meestal ga ik snel door een museum heen'      

Restaurant
"Dat is Chinees-Indisch restaurant New King aan de Zeedijk in Amsterdam. Daar heb ik al een paar maal gegeten. Het ziet er niet al te modern uit, maar die gebakken oesters daar! Zo lekker heb ik ze nog nergens gegeten. Ik heb wel een voorkeur voor de buitenlandse keuken, zoals Mexicaans. In mijn tijd bij de vakbeweging had ik regelmatig conferenties, waarbij je dus buiten de deur at. Maar dat was ook niet alles. Helaas komt het er met een drukke baan en als alleenstaande moeder niet van om thuis uren de keuken in te duiken. Wat ik leuk vind is dat ik zie dat mijn oudste dochter ook regelmatig wil koken."


Café
"Veel kom ik er niet. Een leuke plek vind ik Café Vrijdag aan de Velperbuitensingel in Arnhem, of De Kroeg aan de Nieuwstraat. In Dudok aan de Koningstraat spreek ik wel eens af. Ik hou van een goed glas wijn en een hapje en een goede combinatie van muziek en praten. Als je met iemand via gebarentaal moet communiceren, hoeft het voor mij niet."
Concerten
"Het laatste grote concert waar ik ben geweest, is van U2 in Duitsland. En ook Symphonica in rosso met Paul de Leeuw. Daar ga ik vooral ook heen om de sfeer. Mijn muzikale voorkeur ligt meer bij Venice, Racoon, Bruce Springsteen. En via de dochters krijg ik de moderne ontwikkelingen mee. Zo wordt de laatste tijd regelmatig de cd Incredible van Ilse DeLange bij ons thuis gedraaid. Ook klassiek mag ik graag beluisteren. Dat heb ik van thuis uit meegekregen. Mijn vader was een ontzettende liefhebber van klassieke muziek. Van mijn schooltijd herinner ik me nog dat ik onder de indruk was van het verhaal dat de leraar vertelde bij de muziek van de Moldau van Smetana. Prachtig."
Theater
"Van zware stukken van bijvoorbeeld Shakespeare hou ik niet. Ik ben wel een liefhebber van Alex van Warmerdam. Ook cabaret vind ik leuk, bijvoorbeeld van Sara Kroos. Droge humor, dat hou ik wel van. Ik ben ook naar Youp geweest, maar dat heb ik nu wel gezien. En met de kinderen af en toe naar de musical zoals Dirty dancing en Tarzan. Uitgaan is voor mij een uitje, waarvoor je je leuk aankleedt. Uitgaan is voor mij vooral met anderen, met mijn kinderen of met vrienden. Het is voor mij belangrijk om met anderen te kunnen delen en er na afloop over te kunnen praten. Ik ben alleen naar Venice geweest, maar nee, dat is niet zo leuk. Om echt te ontspannen ga ik het liefst een weekje weg. Een stedentrip, of naar de zon. Werk is voor mij belangrijk; ik heb altijd de luxe gehad om dat werk te doen dat ik leuk vind. Dat geeft me veel energie en inspiratie. Het gebeurt ook regelmatig dat ik 's avonds werk of in het weekeinde. Thuis pak ik regelmatig nog de laptop en heb de telefoon bij de hand. Als ik weg ben, kan ik afstand nemen. Bij het lezen kan ik ook opgaan in het boek. Ik lees ook altijd voor het slapen gaan. Laatst heb ik De overgave van Arthur Japin gelezen. Een prachtig boek. Momenteel lees ik
ik lees vaak boeken door elkaar De kracht van het nu van Eckhart Tolle en De prooi van Jeroen Smit over de afbrokkeling van ABN AMRO."
Museum
"Ik kan niet urenlang staan dromen bij een werk. Meestal ga ik snel door een museum heen. Als dan iets is blijven hangen, ga ik terug om nog eens rustig te kijken of foto's te nemen. Ik ben vooral geïnteresseerd in kunst en design. Ook fotografie heeft mijn interesse, zoals werk van Erwin Olaf. Of fotografe Louise te Poele die een prachtige serie portretten van mensen uit de Achterhoek heeft gemaakt waarin ze de werkelijkheid uitvergroot. Ook het werk van Anya Janssen spreekt me erg aan."
Stad
"Zonder twijfel Amsterdam. Ik voel me daar helemaal op mijn gemak. Er is altijd wat te doen, er zijn altijd mensen en drukte. Die vrijheid van mensen, hoe ze zich kleden en eruitzien, die mix van cultuur, de levendigheid. Ik hou ook van dat Amsterdamse accent; als ik dat hoor kan ik smelten. Ja, ik hou van de grote stad."
Lievelingsplek
"Dat is toch aan de kust, vooral in de herfst en de winter. Heerlijk om op het strand te lopen en uit te waaien. Toen ik in Leiden op school zat, spijbelde ik regelmatig en ging dan in mijn uppie naar het strand om uren te wandelen."
Een avondje uit met…
"Ramses Shaffy. Die man heeft zo'n mooie lieve stem en heeft zulke mooie liedjes gemaakt. Hij heeft ook echt geleefd en veel meegemaakt"
       

Geen opmerkingen: