vrijdag, april 24, 2009


Rubriek 'Uit met...' door Hans Bouwman, zoals verschenen in bijlage Geniet van dagblad De Gelderlander op 22-1-2009.

Emile Roemer, Politicus, Tweede Kamerlid 
                      
Emile Roemer geniet van pilsje bij hardrockfestival   

Café
"Soms ga ik na het werk in Den Haag met een collega naar een bruin cafeetje om de hoek: De Paraplu. Het ligt eraan met wie ik nog een pilsje ga pakken, maar vaak gaat het niet alleen over het werk. Als het iemand is die ook kinderen heeft
ik heb twee dochters van bijna 18 en 20 jaar dan gaat het al snel daarover."

Restaurant
"Voor mij is uit eten niet even snel ergens wat eten. Maar de tijd ervoor nemen, er een uitje van maken. Dat doet ik het liefst met het gezin. Als we op de fiets gaan, zodat je een wijntje kunt drinken, gaan we naar eetcafé 't Drummerke, hier in Sambeek. Gaan we met de auto, dan maakt het niet waar we heen gaan. Een favoriet restaurant in Den Haag? Nee."

Bioscoop
"Ik hou van Nederlandse films.Zo ben ik naar Alles is liefde geweest en onlangs naar Oorlogswinter; het boek van Jan Terlouw heb ik als kind gelezen. Geschiedenis heeft mij altijd geïnteressseerd. Op school kon ik in de lessen wel een etterbakje zijn, behalve bij geschiedenis. Ook de oorlog heeft altijd mijn belangstelling gehad; oorlogsmusea trekken me zeer. Dat heb ik van thuis uit meegekregen. Mijn vader lag bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog gemobiliseerd in Groesbeek. Thuis werd daarover gesproken; over het verzet, waarin hij ook heeft gezeten, heeft hij thuis nooit veel verteld, wel altijd de mooie verhalen, zoals die keer dat ze een paar dagen voor de executie werden bevrijd."

Sport
"Ik ben een Feyenoordsupporter. Omdat mijn ouders uit Rotterdam-Zuid komen heb ik toch iets met die stad. M'n vader werd door 'Wimke de Körver' (Wim Hendrix, de oprichter van Hendrix' Voeders, het tegenwoordige Hendrix UTD in Boxmeer, HB) naar Boxmeer gehaald waar ik ben geboren. Mijn moeder woonde op een steenworp afstand van het Feyenoordstadion. Veel ga ik niet kijken, maar één of twee keer per seizoen kom ik wel in De Kuip. Zelf voetbal ik zaterdags bij de veteranen van Sambeek."

Theater
"We gaan meestal naar de voorstelling van de plaatselijke Boxmeerse toneelvereniging. Ik zou meer willen zien, maar het ontbreekt aan tijd. We zijn wel onlangs met het gezin in Apeldoorn naar de musical Joseph geweest. Met vooraf lekker eten. Zo maken we er een uitje van. Eigenlijk geniet ik, nu ik een paar dagen in de week niet thuis ben, nóg meer van het samen met het gezin iets doen. Dat maakt het nog meer bijzonder."

Concerten
"Muziek is voor mij een manier om te ontspannen. Als kind speelde ik piano en blokfluit en later heb ik mezelf saxofoon leren spelen. Ik zou meer willen oefenen, maar die tijd hè? Ik speel wel in een 'joekskapel' (plezierbandje, HB). Met carnaval zijn we nog actief geweest. Ook naar muziek luisteren ontspant me. Als ik naar Den Haag ga met het openbaar vervoer zit ik vaak met oortelefoontjes in stukken door te nemen. Op mijn mp3-speler staat vooral hardrock van onder meer Iron Maiden, AC/DC, maar ook wel muziek van U2, Genesis en James Brown.
"Een paar keer per jaar ga ik naar concerten, dat kan klassiek zijn maar ook een goede jazzband of pop, zoals Lionel Richie en Marco Borsato. Met vrienden gaan ik een aantal keer per jaar naar hardrock. De kaartjes voor Metallica, in juni in Nijmegen, zijn al besteld. Lekker, pilsje in de hand. Niet helemaal vooraan hoor, en crowdsurfing zie je mij niet doen."

Carnaval
"Tot vorig jaar was was ik regisseur, of zoals wij zeggen bendeleider, van de zittingen van de Sambeekse carnavalsvereniging De Knoepers. Omdat mij nu als Kamerlid de tijd ontbreekt om dat goed te doen, ben ik gestopt. Ik werk wel mee met een act. Dit jaar was ik meneer pastoor. In de act heb ik samen met een 'agent' de Sambeekse vrouw van het jaar bekendgemaakt. Mensen die zich inzetten voor de gemeenschap en het verdienen om in het zonnetje gezet te worden."

Lievelingsplek
"Thuis. Als ik een paar dagen in Den Haag ben geweest, verlang ik weer naar huis. Om te ontspannen, gewoon lekker op de bank. Maar ik geniet ook erg van een boswandeling hier in de buurt. Ik ben een 'vogelman'. Waar ze niet aan moeten komen, is het weekje Texel in het voorjaar. De Kamer heeft dan reces. We gaan dan met z'n vieren heerlijk uitwaaien op het strand, wandelen."
       

Geen opmerkingen: