vrijdag, april 24, 2009



Rubriek 'Uit met...' door Hans Bouwman, zoals verschenen in bijlage Geniet van dagblad De Gelderlander op 16-4-2009.


Mario Been, voetbaltrainer, analist 


Mario Been praat ook graag níet over voetbal   

Restaurant
"Mijn favoriete restaurant waar ik altijd ga eten als ik in Nijmegen overblijf, is Bistro De Bok in de In de Betouwstraat. We hebben daar een keer met NEC gegeten en ik moet zeggen dat de biefstuk me is bijgebleven. In Barendrecht, waar ik woon, kom ik graag bij De Olijfboom. Zo'n een of twee keer per week gaan we met het gezin uit eten. Dat kan ook bij Bram Ladage zijn, de bekendste patatboer van Rotterdam. Een andere favoriet is La Borsa aan de Coolsingel."

Café
"Regelmatig leg ik een kaartje bij 't Haantje, dat is een echt Feyenoord-café. Dat is met een vast clubje en dan klaverjassen we of spelen rummy. Het gesprek gaat vaak niet over voetbal. Dat vind ik wel verfrissend en ontspannend. Ik ben een wijndrinker, rood of wit, afhankelijk van wat ik eet. De kleuren zijn in elk geval goed.
"Echt veel in cafés kom ik niet. Vroeger als tiener wel. Dat is niet veel veranderd met de huidige generatie voetballers. Mijn zoon Gianluca – die is 19 jaar en voetbalt in de A-jeugd van Excelsior – gaat ook uit tot drie, vier uur 's nachts. Belangrijk is dat je weet wanneer het kan, dat je op de juiste momenten prioriteiten stelt."

Bioscoop
"Ik ben zo slecht in namen van acteurs. Het is ook al een hele tijd geleden dat ik naar de bioscoop ben geweest. Films die me zijn bijgebleven zijn The green mile en The champ (waarin een ex-bokskampioen zijn zoontje probeert op te voeden, maar ook de titel probeert terug te winnen, HB) met dat kleine ventje. Dat was wel emotioneel. Ja, ik ben een emotioneel mens. Thuis kijken we ook wel naar een dvd'tje, maar meestal trek ik me terug om voetbal te kijken; we hebben meerdere tv's in huis. Van kijken kun je ook een hoop leren."

Theater
"Mijn 15-jarige dochter Jamie zit op de theaterschool in Rotterdam en wil graag zo veel mogelijk musicalvoorstellingen zien. Ik ben een paar keer met haar meegeweest naar The lion king en Tarzan in het Circustheater in Scheveningen. Dat was indrukwekkend met die dierfiguren die links en rechts door de zaal lopen. Verder kom ik weinig in het theater. Ook niet bij cabaret. Ik hou wel van humor en gebruik het ook om serieuze zaken anders over te brengen. Je kunt heel bot zijn, maar het ook met een grap overbrengen. Dan blijft het langer hangen."

Stadion
"Mooiste stadion? De Kuip. Zonder twijfel. Je beleeft het voetbal veel intenser. Dat vond ik als speler al. Als je daar op het veld staat... dan is dat zo indrukwekkend. Er is nog een stadion waar ik dat gevoel als speler had en dat was het Bernabéu-stadion in Madrid."   

Sport
"Golfen doe ik graag. Maar daar moet je wel de tijd voor hebben. Je bent buiten, je kunt de zinnen verzetten, praten over andere zaken. Het is voor mij een manier om te ontspannen. Maar ook biljarten, tenissen, alles waar een balletje bij zit. Wanneer ik alleen in het hotel zit, lees ik regelmatig. Ik ben nu bezig met het boek De lerende winnaar van Toon Gerbrands. Boeken over leidinggeven, omgaan met conflictsituaties, vind ik interessant omdat ik daar in mijn vak mee te maken heb. Romans lees ik zelden. De laatste is De Da Vinci Code van Dan Brown geweest."

Museum
"Nee, wat dat betreft ben ik een echte cultuurbarbaar. Ik kan wel dingen mooi vinden. Toen we begin december tegen Spartak Moskou speelden ben ik wezen kijken op het Leninplein en het graf van Lenin."

Stad
"Rotterdam. Waarom? Ja, de Coolsingel, de Lijnbaan... Nu ik volgend seizoen bij Feyenoord ga werken, voelt dat als thuiskomen. Mijn vrouw Astrid gaat wel eens naar Amsterdam omdat ze daar de winkels leuker vindt. Het wordt straks moeilijk voor mij, als Feyenoordtrainer, om mee te gaan. Het is niet anders. Nijmegen vind ik ook schitterend en dat zeg ik niet omdat ik nu trainer bij NEC ben. Maar die oude gebouwen en monumenten. Heel mooi."

Lievelingsplek
"Ja, dat is toch thuis, in een luie stoel voor de open haard."

Een avondje uit met…
"Dat vind ik moeilijk. Ja, ik zou wel met Obama willen praten over de beslissingen die hij moet nemen, op basis waarvan hij dat doet, en over leidinggeven. Maar ja, dat zou ook met Balkenende kunnen. Dan zijn er in elk geval minder beveiligingsmensen."


Geen opmerkingen: