vrijdag, april 24, 2009


Rubriek 'Uit met...' door Hans Bouwman, zoals verschenen in bijlage Geniet van dagblad De Gelderlander op 22-1-2009.

Frans Duijts, volkszanger 
                      



Frans Duijts ontspant met een potje biljarten  

Restaurant
"Ik hou van lekker eten. En het liefst met geliefden of vrienden. Een paar uur even ontspannen en lekker natafelen. Mijn favoriete restaurant is de Zoelensche Brug in Zoelen. Ik durf zonder meer te stellen dat ze daar de lekkerste zeetong van Nederland hebben. Een echte visliefhebber ben ik niet, maar die zeetong is heerlijk en een harinkje happen mag ik ook graag doen. Bij Bistro de Buurvrouw in Tiel kom ik ook regelmatig. Onderweg naar een optreden is het toch vaak een snelle hap: een frietje of een bal gehakt."

Café
"Naar het café ga ik vooral om een potje te biljarten met m'n vader of met vrienden. Dat is voor mij echt ontspannen. Een boek lezen kan ik niet: dan zit ik ondertussen aan andere dingen te denken en dan schieten mijn gedachten alle kanten op. Voor lezen ben ik veel te onrustig. Bij biljarten ontspan ik echt. Vaak gaan we naar een café in Eck en Wiel of Kesteren. Er is wel wat veranderd nu ik een beetje bekend begin te worden. Vroeger ging ik naar het café, reserveerde een biljart en dronk een pilsje aan de bar. Als ik nu binnenkom is het: hé Fransje, hoe gaat het? Mensen willen ook met me op de foto. Dat vind ik wel leuk."

Bioscoop
"Sporadisch ga ik naar de film. De tijd ontbreekt me. Ik werk overdag in de zaak en 's avonds is het vaak een optreden of televisieopnamen. Laatst zijn we wel met een man of zes naar de nieuwe James Bond geweest. Daar ben ik wel een liefhebber van. En daarna gezellig naborrelen. Hooguit twee keer per jaar ga ik naar de bioscoop. Thuis staat de tv altijd aan. Mijn vrouw Marloes kijkt graag naar detectiveseries en dan kijk ik wel mee."

Concerten
"Als ik naar een concert ga, is het van een collega. Zo ben ik bij René Froger in de Agnietenhof in Tiel geweest, Guus Meeuwis in Eindhoven, Jan Smit in Ahoy', Marco Borsato in GelreDome. Ik zie mensen bij optredens in het land en dan word je regelmatig gevraagd om eens naar een concert te komen. Ik leer daar ontzettend veel van. Vooral hoe ze omgaan met het publiek. En hoe ze de stilte pakken in een nummer. Voor mij als zanger is belangrijk: plezier in je werk en lekker jezelf blijven. Ik kom wel eens collega's tegen, vaak ook beginnende artiesten, die je je succes en media-aandacht misgunnen, dat ik denk: doe normaal. We gaan allemaal naar het toilet en we moeten allemaal eten."

Museum
"Ha, het Flipjemuseum in Tiel. Nee joh, een museum is niks voor mij. Om uren naar schilderijen te kijken. Daar ben ik te onrustig voor. En tijd ontbreekt met het werken in ons bedrijf en optreden. Dat is nu fiftyfifty en dat wil ik zo houden. Ik ben begonnen in het drive-ingebeuren en zingen op bruiloften. Niet alleen Nederlandstalig, maar ook nummers van Roy Orbison en Elvis Presley. Later ben ik gaan optreden als André Hazes- lookalike. Nu heb ik eigen werk. Tegenwoordig schrijf ik ook mee. Ik kan geen noot lezen, maar dan neurie ik en de toetsenist speelt het na. Het is de laatste jaren ontzettend snel gegaan met twee albums en zes singles. Ik treed zo'n 250 keer per jaar op. In het GelreDome heb ik voor de wedstrijd Vitesse-Ajax voor 26.000 man gezongen. Dat is toch ongelooflijk. Waarom het ineens lukt? Het is heel belangrijk dat je mensen om je heen verzamelt die verstand van zaken hebben. Maar voorlopig blijf ik in ons sloopbedrijf werken. Niet meer met de hamer, en puin scheppen doe ik ook niet meer, maar meer de handel en wandel regelen."

Stad
"Amsterdam vind ik een fijne stad. Ik hou vooral van dat knusse kroegenidee. Het is er allemaal wat gemoedelijker. Als je daar tegen iemand aanstoot is het 'sorry'. Hier kun je bij wijze van spreken een klap voor je kop krijgen. Maar ik zou niet in Amsterdam willen wonen. Ik ben geboren en getogen op het industrieterrein en het geeft zo'n vrijheid om daar te wonen. Als ik in een loods met keiharde muziek sta te zingen is er niemand die klaagt. En 's avonds is het zo lekker rustig. Op het platteland zou ik weer níet willen wonen."

Lievelingsplek
"Ja, dat is toch thuis. Lekker op de bank in de woonkamer, beetje klooien met de laptop of met de kinderen bezig zijn. Het is ontzettend druk met de zaak en het zingen, maar ik probeer wel mijn momenten te pakken om thuis te zijn. Ik heb drie meiden, van 3, 2 en 1 jaar. En een grotere trots kun je niet vinden. Dat is het mooiste wat er is. Ja, die kinderen, dat is mooier dan zingen."

Geen opmerkingen: