vrijdag, april 24, 2009


Rubriek 'Uit met...' door Hans Bouwman, zoals verschenen in bijlage Geniet van dagblad De Gelderlander op 20-11-2008.

Guido Weijers, cabaretier 

                    
'Ik ben geen liefhebber van knutselvoer'       

Café
"Omdat ik zaterdagavond altijd mag optreden, kan ik die avond niet uitgaan. Soms doe ik nog wel een drankje in de stad waar ik speel. Er zijn eigenlijk maar een paar momenten in het jaar waarbij ik helemaal losga. Dat is met oudjaar, na twaalf uur, en dan de kroeg in. En tijdens mijn vakanties het liefst met de voetjes in het zand met een drankje erbij. Dan mag de dj de hele nacht doorgaan! Ik ben op zondag en maandag altijd vrij, maar op die dagen is er in het café niet veel te beleven. Ik ga nog wel eens met vrienden op zondagmiddag borrelen in Breda, de plaats met de hoogste kroegdichtheid van Nederland. Het hoeft voor mij niet heel hip te zijn. Café Corenmaet in Breda vind ik een gezellig bruin café. Daar schrijf ik doordeweeks regelmatig aan mijn nieuwe voorstelling. Het rookverbod is prima, al vind ik het wel een erg kromme oplossing: de niet-rokers willen frisse lucht en daarom gaan de rokers naar buiten... huh?
De kroegen in mijn geboorteplaats Boxmeer zie ik maar tweemaal per jaar. Ik ga elk jaar trouw naar de Metworstrennen (een paardenrace die al meer dan 260 jaar wordt gehouden, HB) en de wielerwedstrijd Daags na de Tour. Gewoon met een pilsje langs het parcours. Dat is trouwens ook wel een avond om dronken te worden."

Restaurant
"Ik kom veel te vaak in een restaurant. Voor een voorstelling is dat vaak de makkelijkste oplossing. Het liefst eet ik in een brasserie of eetcafeetje. Die vind ik het gezelligst; ik ben niet zo'n liefhebber van een chic restaurant waar ze van die kleine kunstige hapjes serveren. Knutselvoer noemt mijn vader dat. Helaas heb ik als vegetariër vaak maar keuze uit die eeuwige twee: een groentequiche of een geitenkaassalade. Erg creatief zijn ze meestal niet in restaurants. Mijn favoriete keuken is Thais."

Theatervoorstellingen
"Alle dagen dat theaters open zijn, werk ik zelf ook. Maar heel af en toe heb ik tijd om een collega te bezoeken. Wie ik heb gezien en heel goed vind, is Ronald Goedemondt, een jong talent. Hij is waanzinnig grappig en hij is voor mij dé uitgaanstip voor Nederland.
Naar andere theatervoorstellingen ga ik weinig; van ballet hou ik niet en voor opera heb ik niet het concentratievermogen. Ik ben wel naar Doe Maar in De Kuip geweest, het comeback-concert.
Welke theaters ik fijn vind om te spelen? Zwolle, Leiden en Groningen hebben een mooie oude klassieke zaal. Het Chassé in Breda is voor mij fantastisch. Het is een fabriek met drie zalen, waar 2.500 mensen in kunnen, maar toch is de sfeer er erg persoonlijk. Ik kan er binnenlopen wanneer ik wil en de technici en barmedewerkers kennen me allemaal. Ook treed ik graag op in het Oude Luxor Theater in Rotterdam, waar ik mijn oudejaarsconference opneem. De Schouwburg in Venray voelt als een warm bad, maar ook een klein zaaltje als Gryphus in Vierlingsbeek, waar ik vaak gespeeld heb, is geweldig."

Museum
"In musea kom ik heel weinig; Ik vind de meeste oubollig en saai, ik wil actie! Het is niets voor mij om tien minuten naar drie klodders rode verf op een doek te kijken en dan vervolgens drie kwartier naar een stopcontact omdat ik denk dat dat dan ook wel kunst zal zijn. Ik was vorig jaar in een tempel van de Kama Sutra in India, maar ook daar mocht je alleen maar kijken... boe! Ik vind dat veel mensen uit de kunstscene lijden aan zelfoverschatting. Ik hou er niet van om verheven te doen. Als de mensen de betekenis of de boodschap in mijn voorstelling niet vatten en alleen maar lachen, is dat ook goed. Van dat belerende vingertje hou ik niet. Mensen moeten vooral een topavond hebben en veel lachen."

Stad
"Na Boxmeer heb ik in Den Bosch gewoond, en ook een zomer in Amsterdam en nu in Breda. Breda is de perfecte combi: alle stadse faciliteiten, maar de mentaliteit van een dorp. In Nijmegen kom ik ook graag, een stad met veel intelligente mensen. En Groningen... Daar hebben ze geen sluitingstijden. daar ga ik dan wel vaak stappen tot vijf uur 's nachts!"

Lievelingsplek
"Ik sta heel graag op een podium in een theater. Dat applaus aan het slot van een voorstelling en een zaal die brult van het lachen went nooit... Ik zit ook graag op de racefiets. Lekker een paar uur knallen. iPod op met muziek, stoekende house en dan stampen op die pedalen! Maar mijn echte lievelingsplek is aan de eettafel met vrienden. En dan het liefst bij hen, want zij koken beter."

Geen opmerkingen: