vrijdag, april 24, 2009


Rubriek 'Uit met...' door Hans Bouwman, zoals verschenen in bijlage Geniet van dagblad De Gelderlander op 20-11-2008.

Jan Terlouw, oud-politicus, schrijver                    
Jan Terlouw pikt af en toe een chineesje      

Bioscoop
"Ik ben deze week wel naar de première van Oorlogswinter geweest, maar ik ga niet veel meer naar de bioscoop. Dat komt ook omdat ik veel werk en veel buiten de deur ben. Als ik thuis ben is er altijd wel aanloop. We hebben vier kinderen en twaalf kleinkinderen en die wonen allemaal in Nederland. Dus veel uitgaan doen we niet. Als we per se een film willen zien, huren we wel eens een dvd. Ik ben wel een fan van de televisieserie The West Wing, die zich afspeelt in het Witte Huis. Omdat ik zelf lang in de politiek heb gezeten, is het zo ontzettend herkenbaar: de politieke processen, de rol van de publiciteit."

Restaurant/café
"Ik heb natuurlijk vaak 'officieel' gegeten met wat je noemt hoogwaardigheidsbekleders. Mijn vrouw snakte wel eens naar een wat minder plechtig samenzijn. Toen ik in Parijs woonde (van 1983 tot 1991 toen Terlouw secretaris-generaal was van het CEMT, de Europese Conferentie van Transportministers, HB) heb ik acht jaar veel in hotels vertoefd en dan gaat het er wel een beetje vanaf om regelmatig uit eten te gaan. Af en toe pikken we een chineesje in de buurt. Dat geldt ook voor cafébezoek; als student in Utrecht kwam ik regelmatig in het café voor een pul bier, maar tegenwoordig niet meer, of er nu wel of niet gerookt wordt in het café. Ik vind overigens wel dat als een café-eigenaar zijn zaak als rookcafé wil inrichten om alleen maar rokende gasten te ontvangen, dat zou moeten mogen."

Concerten
"Zelden gaan we voor een concert naar Amsterdam of Arnhem; als je wat ouder wordt, gebeurt dat minder. We gaan wel geregeld naar optredens van onze dochter Pauline die violiste is en in het Metropole Orkest speelt en samen met haar partner, die pianist is, en een celliste het Orion Ensemble vormt. Mijn vrouw speelt cello, heel verdienstelijk, maar ze wil nooit publiek hebben bij haar kwartetten en sextetten. Zelf treed ik ook wel eens op met het Orion Ensemble in literaire concerten waarbij ik poëtische, filosofische verhalen vertel. Samen met de musici neem ik vooraf de muziek door en schijf daar dan zelf de teksten voor: je bent schrijver of niet. Hoewel ik vele jaren in de politiek heb gezeten (Terlouw is Tweede Kamerlid voor D66 geweest, alsook fractievoorzitter, minister en vicepremier, HB) voel ik me nog het meest wetenschapper. Tot m'n 39e ben ik onderzoeker geweest bij FOM - Instituut voor Plasmafysica in Nieuwegein, in MIT het Massachusetts Institute of Technology in de Verenigde Staten en het RIT, Royal Institute of Technology in Stockholm, en ben daarna de politiek ingegaan. Van het zoeken naar de waarheid, naar het zoeken naar het haalbare. Ik ben toen eigenlijk ook gaan schrijven. Dat kwam door mijn vrouw: ik vertelde mijn kinderen toen ze klein waren altijd zelfverzonnen verhalen en zij spoorde me aan die op te schrijven. Ze heeft ze toen naar een uitgever gestuurd en dat resulteerde in het boek Oom Willibrord. Dat was voor kleine kinderen. Daarna volgden andere romans en thrillers, die ik samen met onze dochter Sanne schrijf. We hebben net de vierde thriller naar de uitgever gestuurd. Oorlogswinter uit 1972, waarin ik mijn ervaringen tijdens de oorlogswinter heb beschreven, kent inmiddels de 63e druk. Dat dat boek nog steeds zo goed wordt gelezen, daar ben ik nog steeds verbaasd over."

Museum
"Als we op reis zijn bezoeken we vaak ook musea. Dat hebben we ook in het verleden gedaan als ik voor het werk naar het buitenland moest. Heel indrukwekkend vond ik het Hermitage-museum in Sint-Petersburg waar heel veel Rembrandts hangen. Als we op reis zijn gaan we meestal ook naar een concert. Het laatste wat we gezien hebben is de opera Don Giovanni in Praag, de plaats waar deze opera van Mozart voor het eerst werd opgevoerd."

Stad
"De mooiste stad is voor mij Parijs, de meest indrukwekkende Jeruzalem en de charmantste Amsterdam. Maar ook Londen en Manhattan spreken me erg aan. En Praag is een prachtige stad. Ik ben daar vroeger al eens geweest. Maar dat was in de winter en het was tijdens het communistische regime. Nu, en in de zomer, zie je hoe prachtig die stad is."

Lievelingsplek
"Thuis. Heerlijk om thuis te zijn, met de beesten. We hebben kippen, schapen en koeien. Ik vind het fijn dat ik niet achter de geraniums ben beland en dat ik nog veel kan werken, maar ik verlang altijd weer naar de rust van het eigen huis."       


Geen opmerkingen: