vrijdag, april 24, 2009


Rubriek 'Uit met...' door Hans Bouwman, zoals verschenen in bijlage Geniet van dagblad De Gelderlander op 15-5-2008.
Didie Schackman, ex Miss Nederland




'Uit eten gaan is voor mij nog steeds luxe'   
Café
"Bij een café denk ik aan een tap, bierdrinkende mensen, een rokerige atmosfeer. Op die plekken kom ik niet graag. Met een groep vrienden naar zo'n café gaan spreekt me niet aan. Ik houd meer van moderne cafés waar je alleen heen kunt, niet gestoord wordt, ongedwongen kunt zitten en waar een goede kwaliteit koffie geschonken wordt. Toen ik in Stockholm was viel me op dat daar tig cafés zijn die schoon en fris ogen. Je ziet ook dat de mensen daar veel meer op zichzelf zijn. Het Esprit Café aan 't Spui in Amsterdam is wel een sfeervolle plek waar ik graag kom. In Arnhem vind ik Dudok in de Koningstraat grandioos."

Restaurant
"De Kas in Amsterdam-Oost is een uitstekende plek om lekker te tafelen. Dat glazen gebouw is herbouwd tot restaurant en kwekerij en je kunt daar rustig zitten en krijgt vers eten uit eigen tuin. Helaas moet je daar wel veel voor betalen.
"In Nijmegen kom ik graag met vriendinnen in tapasrestaurant De Ontmoeting. Eten is daar eigenlijk bijzaak, het gaat daar echt om 'de ontmoeting'. Naar een restaurant gaan is voor mij nog steeds iets bijzonders, een luxe. Een snelle hap vind ik verschrikkelijk. Eten is een moment van rust en ontspanning. Vers is voor mij een belangrijk criterium en er mag geëxperimenteerd worden. Volle borden met grote hompen vlees is niets voor mij. Ik ben meer een liefhebber van de Franse en Japanse keuken."

Theater
"Helaas ben ik het afgelopen jaar wegens ziekte weinig naar het theater geweest. Ik ga dat de komende tijd zeer zeker weer doen. LUX in Nijmegen vind ik een heel prettig plek om te zijn. Die combinatie van theater, bioscoop, eten en drinken is geweldig. Ik denk dat ik regelmatig in LUX kom wanneer ik in Nijmegen woon.
"Wat toneel betreft ga ik graag naar modern toneel met hedendaagse thema's waarmee ik me kan identificeren. Shakespeare hoeft van mij niet zo. In Amsterdam ga ik regelmatig naar voorstellingen van Het Nationale Ballet, zoals Jewels. Prachtig. Ik houd zelf heel veel van dansen. In Amsterdam kwam ik regelmatig in Panama Nightclub om te dansen. Ik zal ook zeker weer in juni naar het Free Your Mind-festival in Arnhem gaan en ook eind mei naar Emporium in Wijchen."

Bioscoop
"Bij films geldt voor mij hetzelfde als bij toneel: het moet herkenbaar zijn. Thema's waarbij ik me iets kan voorstellen. Levensverhalen dus. Vooral Franse films hebben mijn voorkeur. Zo was ik erg onder de indruk van Chocolat met Juliette Binoche. En ook La meglio gioventù, die maar liefst zes uur duurt, heeft indruk gemaakt. Ik ben duidelijk meer een filmhuistype en ook hiervoor zal ik regelmatig naar LUX gaan."


Concerten
"Nee, naar concerten ga ik eigenlijk nooit. Ik ben vroeger weleens naar Janet Jackson geweest, maar dat was vooral omdat die zo goed kan dansen. Ik denk wel dat ik weer ga als ze een concert in Nederland geeft."

Museum
"In musea kom ik vooral met mijn vader Ruud die zelf schildert en exposeert. Zo zijn we naar het Van Gogh Museum en Rijksmuseum in Amsterdam geweest. Ik heb ook The National Gallery in Londen bezocht. Moderne kunst heeft mijn voorkeur, maar niet te abstract. In Stockholm kom ik graag in het Moderne Kunst-museum."

Stad
"Arnhem en Nijmegen vind ik heel leuk; toegankelijk en vriendelijk. Maar Breda, waar ik een tijd heb gewoond, is voor mij een heerlijke stad. Geweldige sfeer, niet overweldigend, bourgondisch, inspirerend en veel groen
zoals het Mastbos waar je uren kunt wandelen. Want ik ben een natuurmens. Ik ga graag wandelen en fietsen langs de Maas. Die natuur miste ik wel in Amsterdam."

Modeplek
"Ja, dat is toc
h Amsterdam. In Arnhem vind je de mode in studie en opleiding, maar op straat is dat toch in Amsterdam. Daar dragen de consumenten het veel meer uit dan hier in het oosten van het land. Een winkel waar ik regelmatig kom is Raak aan de Leidsestraat in Amsterdam. Je ziet daar heel veel Zweedse mode. Scandinavische merken kenmerken zich door mooie kwaliteit, mooie materialen en vooruitstrevendheid. Jones in Arnhem is ook een mooie zaak. Daar wordt mode met respect behandeld."

Lievelingsplek
"Ik hoop dat dat snel mijn achtertuin van mijn nieuwe woning in Nijmegen wordt."
       


Geen opmerkingen: