woensdag, september 27, 2006

Margriet Eshuijs

15-04-2005 in De Gelderlander

‘Theater is ‘n goede plek om muziek te maken’

Al dertig jaar aan de top van de Nederlandse popmuziek. Gedreven, zonder opsmuk doen waar je goed in bent. Mooie muziek laten horen. Margriet Eshuijs , volgende week in Cuijk met Flowerchild.
Door HANS BOUWMAN
CUIJK/ZAANDAM Wie een paar minuten met Margriet Eshuijs praat, weet dat de 52-jarige zangeres een no-nonsensetype is die de buik vol heeft van alle machtsspelletjes van platenmaatschappijen, die wars is van artistieke concessies ten behoeve van commerciële successen. Eshuijs kent het klappen van de zweep. Ze draait al dertig jaar mee in de vaderlandse muziekbusiness.De laatste vijftien jaar is ze elk seizoen met een theaterprogramma te zien; volgende week vrijdag komt ze met Flowerchild in Cuijk.“Het theater is een goede plek om muziek te maken. Het fijne is dat je er ook heel klein kunt spelen. Je kunt laten horen wat je bedoelt met een song. Je kunt je ook verbeteren, er zit groei in. Je hebt ook een één-op-één communicatie met het publiek. En er loopt niemand weg om even te plassen”, zegt de Zaandamse die geen onderscheid maakt in poppubliek en theaterpubliek. “Er bestaat geen theaterpubliek. Het zijn allemaal mensen die voor mooie muziek komen. Ik merk ook geen verschil in publiek in het westen van het land of in Brabant of Limburg.”Een aantal songs dat Eshuijs volgende week met haar band in Cuijk zingt is ook te zien en te horen op de net verschenen dvd In concert, waarop live dertig jaar Eshuijs voorbijtrekt; met nummers uit de jaren zeventig (House for sale), tachtig (Black Pearl) en negentig (Rose). Maar ook nieuwe nummers als Flowerchild.Margriet Eshuijs , nog een beetje ontdaan door het overlijden van vakbroeder Wally Tax eerder deze week, is bijzonder blij met haar eerste dvd die, net als de laatse twee cd’s, in eigen beheer zijn uitgebracht.Alhoewel ze al decennia lang wordt gezien als een van de beste zangeressen in Nederland met een vaste schare fans, is Eshuijs geen ‘hitmachine’. Juist haar hits betekenden vaak de inleiding voor een breuk met de op commercie drijvende platenmaatschappijen. Zoals in 1978 toen na House for Sale meer succes uitbleef voor het bandje Lucifer, of 1983 toen na Black Pearl een evengrote hit voor de maatschappij te lang op zich liet wachten.In 1998 begon ze samen met zanger en componist Maarten Peters het eigen label B’hive records. “Het voordeel is dat je artistiek helemaal vrij bent, zelf kunt bepalen wanneer je een cd uitbrengt en hoe je de promotie aanpakt.”Met de onlangs verschenen dvd heeft ze voorlopig ook niet de landelijke pers benaderd. “Nee, dat doen we wel als deze toernee voorbij is. We benaderen eerst maar eens de ‘kleine media’ en regionale pers. Joh, in Hilversum weten ze nog niet eens dat ik een dvd uitgebracht heb.” Op steun van de Nederlandse radio rekent Eshuijs al lang niet meer. “Nee, ze zijn daar helemaal niet bezig met Nederlandse muziek. Een top-zoveel uit dat jaar of de beste hits uit de jaren tachtig.”Een belangrijk element voor Margriet Eshuijs is het brengen van nieuw en origineel materiaal. In artiesten die oude nummers in een nieuw jasje steken, kan ze zich niet vinden. Behalve dat Eshuijs geen covers zal zingen, zullen we haar ook niet gauw horen met een cd met jazzmuziek, blues of nummers van de Beatles. “Muzikale uitstapjes in één muziekstijl hoef ik niet te maken, dat doe ik in mijn eigen muziek. In onze muziek zitten op een speelse manier jazz, blues, latin en rockinvloeden verwerkt en dat maakt het juist zo spannend.”Een belangrijke rol in haar muzikale (en privé-)leven speelt Maarten Peters, componist en tekstschrijver voor veel Nederlandse artiesten. De geboren Nijmegenaar werkt sinds 1989 met Eshuijs samen. “Ik weet niet wat ik nu had gedaan als ik Maarten niet had ontmoet. Misschien wel covers zingen… Nu kan ik op maat gemaakte songs zingen. Want dat is voor een artiest heel belangrijk. Een goede stem is belangrijk, met een mooie stem kun je je onderscheiden, maar je hebt eigen teksten en muziek nodig om die zo optimaal mogelijk te kunnen laten klinken.”Peters is niet alleen de man van de muziek en teksten, maar ook artistiek leider van de band (akoestische en elektrische gitaren, leadvocals en backingvocals) van de band, die verder bestaat uit Co Vergouwen (keyboards), David de Marez Oyens (basgitaren), Mark Eshuis (drums) en Marieke Esser (dans).Het optreden in Cuijk is een van de laatste concerten van haar toernee. Er volgen er dan nog twee. Vanaf september is ze weer in de theaters te zien. In de tussentijd doet ze wat ‘losse dingen’ en hier en daar een ‘festivalletje’. Het publiek hoeft volgende week niet bang te zijn een uitgebluste Eshuijs op het podium te zien.“Nee, alles wat ik doe moet bij mij helemaal geweldig zijn. ‘Cuijk’ moet dus net zo goed zijn als de andere concerten.”

Geen opmerkingen: