woensdag, september 27, 2006

Guido Weijers

28-12-2001 in De Gelderlander

‘Ik wil elke keer de leukste op ‘t podium zijn’

Hij sluit het jaar ‘thuis’ af: komende zondag is cabaretier Guido Weijers te zien in de Weijer met zijn voorstelling Oxymoron. De in Boxmeer geboren Weijers heeft de première bewaard voor het thuistheater.
Door onze verslaggever
BOXMEER - Hij is al sinds begin augustus met een korte, drie kwartier durende solovoorstelling Oxymoron te zien in de theaters, maar de première van de gelijknamige avondvullende voorstelling bewaarde hij voor Boxmeer, waar hij 24 jaar geleden werd geboren. ”Na het winnen van Cameretten belden het Chassétheater in Breda (waar Weijers studeerde, red.) en het Weijertheater. Die wilden me beide hebben. De Weijer vond dat de première in Boxmeer moest zijn en dat vond ik eigenlijk ook.”Nog regelmatig komt Guido Weijers even naar zijn ouderlijk huis in de Burgemeester Verkuijlstraat. ”Dat wordt wel steeds minder, want ik rij soms duizend kilometer per week.”Weijers staat (misschien weer) voor een keerpunt in zijn carrière. Hij heeft inmiddels een contract bij Mojo-theater, maar de weg naar de cabarettop is lang en moeizaam. Enkele belangrijke stappen zette hij intussen al.Zo vestigde hij zijn naam bij de liefhebbers van het cabaret vorig jaar toen hij de publieksprijs won op het Camerettenfestival, voor velen de springplank naar ‘groot’ succes. Vraag maar aan Marc-Marie Huijbregts, Brigitte Kaandorp, Herman Finkers of Theo Maassen. Dit jaar werd Guido Weijers gevraagd om het festival te presenteren. Maar tussendoor zat hij ook niet stil. Zijn studie vrijetijdskunde rondde hij afgelopen juli af. ”Waarom? Er wordt gezegd: als je Cameretten wint heb je de volgende dag een baan. Nu, dat is ook zo. Maar je kostje is dan nog niet gekocht. Ik ken vier winnaars van dit festival die nu zonder baan zitten. En die studie? Ach, ik was al drieënhalf jaar bezig. Het afstuderen is wel volgens een speciale constructie gegaan, omdat ik met die voorstellingen zat. En ik ging voor een zes. Waarschijnlijk doe ik nooit meer iets met die opleiding.”Van zijn korte voorstelling die hij onlangs in Arnhem gaf heeft de Vara tv-opnames gemaakt. Nu staat hij aan de vooravond van de première van de avondvullende solovoorstelling Oxymoron. ”Die tachtig voorstellingen die ik al heb gedaan betroffen een ongeveer drie kwartier durend optreden, als onderdeel van een avondvullend programma met Alex Klaasen en Martine Sandifort, winnaars van Cameretten vorig jaar. Mijn volledige programma duurt vijf kwartier en dan sta ik er alleen voor. Veel verschil met die tour is er niet: ik wil elke avond de leukste zijn en ik wil dat de mensen voor mij naar het theater komen.”In Boxmeer hoeft Weijers niet bang te zijn dat de zaal van de Weijer komende zondag afgeladen is met familieleden, vrienden en bekenden. ”Nee, alleen mijn ouders en m’n broer en zijn vriendin. De rest van de familie heb ik ‘afgezworen’. Die komen maar een andere keer. Ik wil dat mensen komen omdat ze een leuke avond willen en niet omdat ze me kennen.”Het is niet de eerste keer dat Guido Weijers op het podium van de Weijer staat: vier jaar geleden stond hij, evenals twee jaar gelden, met een oudejaarsconferende op de planken. Nu is hij terug met een avondvullend programma. Voor meer informatie over Guido Weijers : www.goedonthouden.nl

Geen opmerkingen: