woensdag, september 16, 2009



Rubriek 'Uit met...' door Hans Bouwman, zoals verschenen in bijlage Geniet van dagblad De Gelderlander op 17-9-2009.

Marike Jager, singer/songwriter


'Op de zeilboot ontspan ik echt'


Ze zong afgelopen weekeinde nog op Appelpop in Tiel, vandaag begint in Beusichem haar theatertour die haar dit jaar onder meer ook nog naar Ede, Ottersum en Nijmegen brengt. Het zijn drukke tijden voor zangeres Marike Jager. In de afgelopen maanden verzorgde ze optredens in Vietnam, speelde op de Parade, de Nijmeegse  Vierdaagsefeesten, de Zwarte Cross en in Antwerpen in het voorprogramma van Sinéad O’Connor. Tijdens de live-uitzendingen van Lowlands eind augustus maakte ze haar debuut als tv-presentatrice.
Marike Jager (1979, Amersfoort) groeit op in Leusden, trekt als 21-jarige een jaar lang door de wereld als backpacker en gaat, terug in Nederland, gezondheidswetenschappen studeren in Maastricht. Ondertussen richt ze een band op en brengt een cd uit. In 2003 wint ze de Grote Prijs van Nederland in de categorie singer-songwriter. Tegenwoordig woont ze in Beuningen. 
Heeft ze nog tijd om uit te gaan?



Restaurant
„Ik vind het altijd luxe als er voor je gekookt wordt. De Plak in de Bloemerstraat in Nijmegen vind ik ontzettend leuk en lekker. Er wordt daar met heel veel toewijding gekookt met verse spullen. Ik heb niet echt een favoriete keuken; Indiaas vind ik lekker, Italiaans, goed Frans eten. Maar waar je me wakker voor kunt maken is soep. Ik ben nu zelf ook bezig om te leren hoe je lekker soep kunt maken met van alles erin.”

Café
„We zitten al zo vaak gezellig met anderen te drinken na optredens, dat ik in mijn vrije tijd niet ook nog eens naar het café ga. Dat deed ik vooral in mijn studententijd. Nee, dan zit ik liever achter het huis in de tuin, met een fles ouzo of wijn.”

Theater

„Vroeger kwam ik vaker in het theater. Ik zie tegenwoordig mijn ouders, die nog in Leusden wonen, nauwelijks en als ik moet kiezen tussen een avond theater of bij mijn ouders op bezoek, kies ik voor het laatste. In het theater spreken me vooral dansvoorstellingen aan. Mijn moeder danst al haar hele leven, dus ik kwam er al vroeg mee in aanraking. Toen ik een jaar of vijf was, heb ik op ballet gezeten en toen kwam eigenlijk al de wens om later op het podium te staan. Dat is ook gebeurd, alleen niet met dans. Nu kom ik veel acts tegen als ik zelf optreed, zoals laatst op de Uitmarkt in Haarlem. Dan sta ik wel even te kijken. Toen ik Lowlands presenteerde was er ook een Vlaamse dansgroep. Dan ga ik vanachter de coulissen wel even gewoon als toeschouwer genieten.”

Concerten
„Een optreden waar ik beslist altijd heen ga, is dat van Leslie Feist, een Canadese zangeres en songwriter. Zij is mijn grote voorbeeld. In 2005 heb ik in haar voorprogramma gestaan toen ze optrad in Utrecht. Daarna is ze nog in de Melkweg en Paradiso geweest. Ik hou vooral van intieme concerten, alhoewel ik vroeger ook wel naar Pearl Jam ben geweest. Maar ik zat er zo ver vanaf dat ik Eddie Vedder niet in de ogen kon kijken en dat vond ik wel heel jammer. Ik hou niet zo van die hectiek bij een optreden; liever gewoon één op één. Ik kan op educatieve wijze naar een concert kijken en luisteren, om vaktechnisch te zien hoe de interactie is tussen artiest en publiek en wat er op het podium gebeurt. Maar ook met een open houding, meer emotioneel open, zonder heel kritisch te zijn.”

Bioscoop
„Tijdens mijn studie in Maastricht ging ik regelmatig naar de film en daarvoor ook wel in Amersfoort. In LUX in Nijmegen ben ik ook een aantal malen geweest. Ik kijk het liefste naar culturele films, de films die ze in het filmtheater draaien. „Af en toe koop ik een dvd, zoals laatst de hele serie van Carnivàle over een rondtrekkend circus in de jaren 1920-1930. Daar heb ik veel inspiratie uit gehaald voor het decor en de lichtshow van de theatertour.”

Musea
„Het is heel lang geleden dat ik naar het museum ben geweest. Ik probeer nog wel, als ik ergens moet optreden en de tijd heb, naar een museum te gaan, zoals in Antwerpen. Voor een museum met schilderkunst of beeldende kunst ben ik altijd in. Jaren geleden ben ik naar het Openluchtmuseum in Arnhem geweest; het is altijd leuk om over je eigen cultuur of je eigen land geïnformeerd te worden.”

Stad
„Utrecht. Ik heb daar een halfjaar gewoond en ik vind het een leuke en fijne stad. Ik heb ook in Maastricht gewoond, maar daar was ik na een jaar of vijf wel klaar mee. In Sydney heb ik ook een halfjaar gewoond, dat was wel een wereldervaring, maar als ik een buitenlandse stad moet noemen is het toch Parijs. Prachtig.”

Lievelingsplek
„Ik hou van het water en zeil heel graag. Dat doe ik in Friesland. Als ik daar op de boot stap –mijn vader is Fries en mijn ouders hebben in Friesland een boot – kan ik helemaal ontspannen. Het ultieme moment van rust en ontspanning is als ik alleen ga zeilen, maar meestal doe ik dat met vrienden.”

Avondje uit met…?
„Met Leslie Feist. Met haar zou ik graag een avondje willen stappen in Parijs. „En het liefst Paul McCartney als taxichauffeur die ons naar een leuke muziektent brengt. En na een avond met heel veel drank, spelen we met z’n drieën nog een stukje muziek.”






1 opmerking:

www.martinemussies.nl zei

Wat een leuke rubriek! Mocht je tijd&zin hebben om een keertje virtueel met mij uit te gaan, dan lees ik het wel ;) Veel suc6 met dit mooi blog, groetjes, Martine