dinsdag, oktober 17, 2006

CXlumX: Lingo

Half Nederland staat op zijn kop: Lingo verdwijnt! Inmiddels heeft de TROS in samenspraak met de netcoördinator besloten ook volgend jaar het spelletje uit te zenden. Daar ben ik blij om, want ik vind dat taalspelletjes op televisie moeten blijven. Ook Tien voor Taal mag voor mij het eeuwige leven hebben.
De reden dat de netcoördinator Ton van Dijk aanvoerde om Lingo te laten sneuvelen was: er kijken te weinig jongeren naar. Pardon? Er kijken te weinig jongeren naar. Maar die 800.000 ouderen (waarschijnlijk kijkers boven de 25) dan? Is dat niet een mooi kijkcijfer? Niks mee te maken: drie rode ballen voor Lingo!
Nu is de instelling van een netcoördinator enige jaren geleden al een miskleun geweest, want we hebben in de laatste vijf jaar zo veel verschuivingen qua zenders en tijdstippen gehad dat je welhaast elke dag in de gids moet kijken wat en waar er iets komt. De doelgroepengedachte is ook een onzalige: kijkers zijn niet meer omroep- of zendervast. Ze weten heus wel te vinden wat ze willen zien.
En nog even over die ouderen (ja ik weet het, ik ben niet objectief): waarom wordt er toch zo veel aandacht besteed aan jongeren? Is bij de omroepbazen en netcoördinators nog niet doorgedrongen dat Nederland in rap tempo vergrijst? Reden hiervoor is dat vanaf 2010 de babyboomers van de naoorlogse geboortegeneratie de leeftijd van 65 jaar bereiken. Het CBS hanteert als maatstaf voor de vergrijzing de zogeheten 'grijze druk'. Dit getal geeft aan hoeveel 65-plussers er zijn op elke 100 potentiële arbeidskrachten. In 2003 waren dit er 22. Vijftig jaar geleden waren dit er nog maar 14 en de verwachting is dat op de top van de vergrijzing dit aantal oploopt tot 43 65-plussers op elke 100 potentiële arbeidskrachten. Na 2040 zal de 'grijze druk' volgens de prognoses van het CBS daarna structureel rond de 35 hangen.
Het is dan ook merkwaardig dat er toch steeds meer voor jongeren komt: dagbladen hebben jongerenpagina's, jongerenrubrieken, jongerenbijlagen (heeft iemand al eens gedacht aan een groteletterkrant voor de ouderen?), op televisie en radio is het, met name bij de commerciëlen, veelal 'young and beautiful' wat de klok slaat.
Ik herinner me dat in mijn jeugd het tv-programma Breng eens een zonnetje werd uitgezonden. Ja hoor, in zwartwit. Rien van Nunen en Bert van Dongen zongen met anderen in een theater voor een zaal vol 'grijze bollen' Hollandse liedjes als We gaan naar Rome, Breng eens een zonnetje, Had je niet van die mooie blauwe ogen. En in de zaal iedereen meeblèren.
Wat is er nu voor ouderen op tv? Vijf letters: L-I-N-G-O.

1 opmerking:

Anoniem zei

N-O-G W-E-L!